מפגש בין רפואה טבעית לרפואה קונבנציונלית בשירות גיל המעבר

מתוך שיחה עם קרולינה איצקוביץ' - רוקחת קלינית ונטורופתית בצוות Womena

"רוב האוכלוסייה עסוקה כל הזמן באיך לא למות. עדיף שנסביר למטופלות שלנו שרצוי להתעסק באיך לחיות!" אומר פרופ' קפלן, ראש ועד האגודה הישראלית לגיל המעבר וגניקולוג בחסד, מבין נשים, אשר בא עם פתיחות מאוד גדולה, פתיחות שגם קרולינה פועלת לפיה.

רפואה פונקציונלית, והשילוב של רוקחות עם נטורופתיה

רפואה פונקציונלית היא רפואה תפקודית, מותאמת אישית לכל מטופלת, ומשקפת את האינטגרציה בין רפואה מערבית לרפואה טבעית. בראייה של קרולינה, הרפואה הקונבנציונלית, היא הרפואה המשלימה. אך, אין צורך לזרוק את התינוק עם המים, ואפשר להשתמש ברפואה הקונבנציונלית בהיבט של בדיקות דם ועוד. יש מקרים בהם נכון קודם כל לתת טיפול קונבנציונלי, ואז לעבור לטיפול טבעי, ולפעמים ההפך. השילוב בין שתי הגישות מתבצע לפי ההתאמה לכל מטופלת.

איך קרולינה מתייחסת לגיל המעבר?

בנושא גיל המעבר, לפעמים יהיה נכון לתת טיפול הורמונלי (MRT) כקו ראשון, ולפעמים מומלץ להמתין ולבדוק. תלוי באישה ובסימפטומים שהיא חווה.

 

ניתן למפות 4 סוגים של סימפטומים:

  1. וזומוטוריים (Vasomotor), גלי חום והזעות יתר
  2. פסיכונוירולוגיים (הפרעות שינה, ערפול מוחי, עייפות, חוסר אנרגיה ודיכאון) 
  3. אורוגינטליים (Urogenital), הקשורים לאטרופיה של הנרתיק וצוואר הרחם, ומשפיעים על דלקות בדרכי השתן, תכיפות במתן שתן, אי-שליטה, זיהומים.
  4. בריחת סידן (הידלדלות מסת העצם)

ברפואה הטבעית המיקוד הוא בעיקר על מקור הבעיה ולא בסימפטומים. לעומת זאת, ברפואת גיל המעבר יש התייחסות מרכזית לסימפטומים, למשל תסמינים וזומוטוריים (גלי חום והזעת יתר). יש נשים שסובלות כאשר הן חוות גלי חום והזעות, ויש אחרות שאינן חוות סבל כתוצאה מהגלי חום (למשל נשים המתרגלות מדיטציה). קרולינה תייחס משקל רב לתסמינים, היות והמטרה היא ללמד נשים "איך לחיות", כלומר לשפר את איכות חייהן.

 

ההתייחסות לסימפטומים לפעמים מובילה את קרולינה לתפקד כשער לטיפולים אחרים כמו למשל טיפול במים, דיקור, רפואה איורוודית – בדומה לרופא משפחה. אך היא גם תתן מענה ופתרון באמצעות הומוטוקסיקולוגיה (הומיאופתיה מערבית), פטריות מרפא ותוספי תזונה, צמחי מרפא, ותזונה.

 

טיפול בפרי-מנופאוזה

*בשלב הראשון נערך תחקור על הסימפטומים, מה קורה עם הווסת (האם היא מתקצרת או מתארכת, מה רמת הדימום). לעיתים מומלצת התערבות כקו ראשון עם צמחי מרפא, לדוגמא, שיח אברהם (שיח האהבה – צמח מאוד נשי) במידה והפרמטרים מתאימים.

* לאחר מכן, התערבות בתזונה וצמחים ייעודיים לבעיה המרכזית. יש מקרים בהם מומלץ שימוש בקוהוש שחור לאיזון התסמינים הוזומוטוריים. 

*במידה ולא מדובר בסימפטומים קשים, אפשר להתחיל עם הומוטוקסיקולוגיה ופטריות מרפא. בעיקר תלוי בשלב בו האישה נמצאת.

 

האם כל אישה צריכה לטפל?

*כן, כל אישה צריכה להתחיל לטפל בכלים המתאימים לה ע"מ שהגלישה מהשלב של הפרי-מנופאוזה לתוך המנופאוזה תהיה חלקה וקלה יותר.

*בניגוד לחיות אחרות, ההזדקנות שלנו אינה בהלימה להפסקת הפריון. אנחנו חיות עוד זמן רב אחרי שהפריון שלנו נפסק. 

*לפעמים האישה מרגישה אבל גדול על אובדן הפוריות ונכנסת למצב דכאוני. במקרים אלה קרולינה תמליץ על צמחים ותוספי תזונה המטפלים במצב הדכאוני. לפי מחקרים, נשים רבות חוות את השינויים ההורמונליים כאבל ודיכאון גדולים. לעומתן, יש נשים שחוגגות את המצב החדש. בתרבות המערבית אנחנו נדרשות להיות נשות קריירה בבוקר, להעמיד סירים בצהריים, ועוד. זה קצת הרבה תפקידים לאישה אחת. ולכן בחברה שלנו, התסמינים יותר קשים.

 

מנופאוזה מוגדרת בחלוף שנה ללא דימום. זוהי הגדרה בדיעבד. יש נשים שיש להן תלונות מרובות, אותן קרולינה תפנה לרופאים עם תחום עניין בגיל המעבר לקבלת טיפול הורמונלי. ניתן לשלב HRT עם רפואה טבעית.

 

נשאיות של BRCA יכולות לקבל טיפול טופיקלי, כגון טיפול לנרתיק בעקבות שינויים אורוגניטליים.

כקו מנחה – אומגה 3 + מגנזיום כבסיס.

 

מה מומלץ לאישה עם דלקות חוזרות וחמורות בדרכי השתן?

*לאישה במנופאוזה מומלץ להבדק במקרה זה ע"י רופאת נשים. סביר להניח שקיימת אצלה אטרופיה, הידלדלות ויובש של הנרתיק. ניתן לבקש מרשם לווגיפם/אובסטין מרופא המשפחה. מדובר בטבליות שמחדירים לנרתיק במשך כל יום בשבועיים הראשונים, ולאחר מכן בתדירות של פעמיים בשבוע, ואפשר להשתמש לכל החיים. 

*המצב של הנרתיק הפיך. הוא יכול לחזור להיות יותר לחלוחי, יש פחות אטרופיה, יש פחות פגיעה וזיהומים. פעילות מינית עם בן זוג שומרת על הנרתיק. שימוש של שנה בווגיפם שקול לנטילת גלולה אחת של הורמון אסטרוגן. 

*יש גם תכישירים שלא מבוססים על אסטרוגן שיכולים לסייע, אך התרומה שלהם מוגבלת.

*נדרש מרשם רופא: אובסטין ליובש בוולוה, אינטרה רוזה על בסיס טסטוסטרון לשיפור המיניות. ניתן לקחת וגיפם בנוסף לטיפול הורמונלי פומי. אין לווגיפם השפעה על גלי חום או על תסמינים אחרים של גיל המעבר, מלבד יובש נרתיקי.

 

*יש סיבות נוספות לדלקות בדרכי השתן. יש נשים עם נטיה לכך, וגיל המעבר מחריף את המצב, ולכן נדרש בירור מעמיק. יש נשים שלמרות גיל המעבר, לא חוות אטרופיה נרתיקית. ניתן לומר שתסמיני גיל המעבר ייחודיים לכל אישה.

 

מה מומלץ לעשות במקרים שהאישה לא מעוניינת ליטול טיפול הורמונלי, למרות המלצת רופא?

*כפי שיש נשים שלא מוכנות לקחת אנטיביוטיקה, ישנן נשים שמסרבות ל- HRT (טיפול הורמונלי) גם אם הן ממש סובלות כתוצאה מהבחירה שלהן. 

*יש לציין שכיום המינונים של HRT נמוכים בהרבה מהמינונים של גלולות למניעת הריון. 

*במקרים שהאישה לא מעוניינת, חשוב לקרולינה להקנות ידע, להסביר מה האפשרויות וההשלכות, ולומר שיש מקרים בהם הטיפול ההורמונלי הוא הטיפול הנכון, שיאפשר לשמור על איכות חייה של האישה ואף להגן עליה מפני אוסטאופורוזיס המתפתח עם ההזדקנות.

 

*עם זאת, יש נשים שיש להן דיס המלצה על HRT, אלו נשים מעשנות, נשים עם בעיות קרישה ועוד קטגוריות. ברפואה הקונבנציונלית, במקרים האלה, נותנים ציפרלקס לנשים עם תסמיני דיכאון / חוסר שינה / חוסר ריכוז, אך ניתן להמליץ על דברים אחרים לפני שעוברים לציפרלקס – למשל, צמחים, פטריות מרפא ותוספי תזונה. קיימת מניפה של אפשרויות.

 

איך הטיפול ההורמונלי עוזר במניעת אוסטאופורוזיס?

*ע"י שיפור הספיגה של הסידן בגוף, ולכן מומלץ לקחת תוסף סידן בשילוב עם הטיפול עצמו. יש *חשיבות גדולה לסידן בגוף היות והוא משתתף ברוב התהליכים הביוכימיים. אנו מוסיפים סידן ע"מ לאפשר לו להיספג טוב יותר בעצם. 

*אך הקו הראשון למניעת בריחת סידן הוא תזונה נכונה ומתאימה לגיל המעבר.

 

איש מקצוע יכול בהחלט למנוע בלבול בשאלה של איך צריך להתנהל בכל המישורים בגיל המעבר. איש מקצוע יזקק את הצרכים ויוכל להתאים טיפול.

 

מפגש בין רפואה טבעית לרפואה קונבנציונלית בשירות גיל המעבר
לקבלת עדכונים וקישורי חינם להרצאות הצטרפי לקבוצות הוואטצאפ השקטות שלנו

אהבת? שתפי:

תפריט נגישות

השאירי פרטים ונחזור אלייך

Thank you

סובלת מחרדות ? ייעוץ נפשי ללא עלות