המלצות לשמירה על מערכת החיסונית בימי החורף

שאלנו את שרית דגן רבינר, הנטורופתית שלנו, מה ניתן לעשות כדי לשפר את מערכת החיסון שלנו בתקופת החורף (ובכלל...) ?

מאת: שרית דגן רבינר, נטורופתית ומומחית לתרפיה בתזונה במרכז Womena

מאכלים טובים בחורף ולחיזוק מערכת החיסון

החורף כבר כאן, מצרפת מעט מידע איך לשמור על מערכת החיסון שלנו בתקופה הזו:

  1. שינה איכותית – הקפידו על 7 שעות שינה לפחות. וותרו על מסכים לפחות שעה לפני הכניסה למיטה. מתקשות להירדם? הקשיבו או תרגלו מדיטציה ונשימות לפני השינה. 
  2. אל תעשנו – עישון מגדיל סיכון לכשל חיסוני. זו הזדמנות מעולה להחליט להפסיק לעשן לחלוטין!
  3. שמרו על משקל תקין ורמות סוכר מאוזנות בדם – השמנה גורמת לעמידות לאינסולין אשר פוגעת בתאי T של מערכת החיסון. הפחיתו צריכת סוכר, מלח ומזון מתועש. הגבירו צריכת ירקות, פירות מזון טרי איכותי, ושתו רק מים.
  4. עשו פעילות גופנית – אמצו פעילות גופנית שתוכלו להתמיד בה על בסיס קבוע. כל מאמץ גופני מעל 6 דקות משפר את מערכת החיסון. אימונים מפרכים, קשים ומעל שעה וחצי, עלולים לפגוע במערכת החיסון. נסו לעשות לפחות 30 דקות פעילות אירובית, כמו הליכה 4-5 פעמים בשבוע.
  5. הפחיתו סטרס – רמות הורמון הקורטיזול עולות בדם במצבי סטרס. נסו לעשות דברים שיעזרו לכם להירגע. למשל: צפייה בסרט מצחיק, האזנה למוסיקה מרגיעה, הפחתת צפייה בעדכוני חדשות. עצרו כמה פעמים ביום לעשות מתיחות לגב ולכתפיים, זכרו לנשום ולהתבונן פנימה. כל אלה יכולים לסייע בהורדת רמות קורטיזול.

 

אילו תוספי תזונה כדאי לקחת בתקופה זו? 

חשובה התאמה אישית מדויקת של נטורופתית, אך אני יכולה לציין מס' תוספים שהקשר ביניהם לחיזוק מערכת החיסון, הוכח במחקרים רבים:

  1. ויטמין די – תומך במערכת החיסון (וכמובן גם בספיגת הסידן בעצמות). אם ניתן, צאו לשמש ל-10 דקות ביום, עם זרועות חשופות, בין השעות 10:00 ל-14:00. אם לא, קחו תוסף. 
  2. ויטמין סי – אנטי אוקסידנט שמשפיע לטובה על המערכת החיסונית. יש סברה כי ויטמין סי מסייע לקצר משך תסמינים בשפעות והתקררויות חורף.
  3. אבץ – נמצא כי מינרל זה משבש את יכולת התרבות וירוסים בתאים. ההמלצות נעות בין 15-50 מ"ג אבץ ליום. 
  4. קוורציטין – פועל כאבץ לא מיונן שחודר לתאים ונמצא כחוסם כניסת sars-cov1  בתרביות. זהו פלבנואיד שנמצא בטבע בתה ירוק, בצל, תפוח, תותי שדה, ושימוש בו כתוסף נמצא בטוח ויכול לעזור, בייחוד שהקורונה עוד לא ממש נעלמה מהמציאות שלנו.

 

ומה הדגשים החשובים בתזונה?

הפחיתו צריכת מזונות מתועשים, מעובדים עתירי מלח וסוכר. הימנעו משתייה מתוקה, מוגזת, כל אלה מחלישים מאוד את המערכת החיסונית. 

 

ומה במקום?

אכלו שפע של ירקות במבחר צבעים. דגש מיוחד על ירקות כתומים בגלל תכולת הבטא קרוטן, וגם בצל, שום, ג'ינג'ר, עלים ירוקים, ושפע שורשים. צרכו פירות עונתיים במידה.

שלבו קטניות ודגנים מלאים במרקים ובתבשילים, כמקור מצוין לחלבון מהצומח יחד עם סיבים מסיסים.

הרבו בשתיית חליטות צמחים כגון: קמומיל, לואיזה, יסמין, סנצ'ה, והוסיפו מקל קינמון ומעט ג'ינג'ר לפי טעמכם האישי.

 יש לך המלצה למתכון שיכול להתאים?

בהחלט. מצרפת מתכון למרק ירקות שורש חורפי. 

מרק ירקות שורש מעורבים, המתבשלים לאיטם במים או בציר עוף או הודו, מניבים מרק חורפי עשיר ומשביע. במידה ואינכם אוהבים לפת שימו יותר גזר ואז המרק יקבל טעם מתקתק עדין. מומלץ לחתוך את הירקות בגודל דומה כדי שיתבשלו באותו זמן.

 

מצרכים: 10 מנות

2  כפות שמן זית איכותי

1  כוס כרישה או בצל חתוכים לקוביות

6  שיני שום מעוכות

1  כוס לפת, חתוכה לקוביות

1  כוס גזר, חתוך לקוביות

1  כוס שורש פטרוזיליה, חתוך לקוביות

מים רותחים כדי כיסוי (כ–8 כוסות)

מלח

עלה דפנה

צרור פטרוזיליה טרייה, קצוצה

 

אופן ההכנה:

מחממים את השמן בקדירה גדולה על אש בינונית. מוסיפים את הבצל או הכרישה ואת השום, ומאדים עד שיתחילו להפיץ ריח (כ–5 דקות).

מוסיפים את הירקות הקשים ביותר (הלפת) תחילה, ומטגנים כמה דקות תוך בחישה. מוסיפים את הגזר ושורש הפטרוזיליה, ומטגנים עוד כמה דקות.

יוצקים על הירקות מים רותחים לכסותם לגובה של 2-3 ס”מ מעל לירקות עצמם. מוסיפים מלח ועלה דפנה. מנמיכים את האש, ומבשלים 45 דקות לפחות, עד שהירקות יתרככו.

ניתן למעוך את המרק בסיר, בעזרת מקל או מעבד מזון. לפני הריסוק, מוציאים את עלה הדפנה. אל תעבדו את המרק יתר על המידה, המרקם הגבשושי של ירקות השורש, נעים מאוד לאכילה. זורים מעל פטרוזיליה.

בתאבון, ושיהיה חורף חמים ונעים !

מאכלים-לחיזוק-המערכת-החיסונים
לקבלת עדכונים וקישורי חינם להרצאות הצטרפי לקבוצות הוואטצאפ השקטות שלנו

אהבת? שתפי:

תפריט נגישות

השאירי פרטים ונחזור אלייך

Thank you

סובלת מחרדות ? ייעוץ נפשי ללא עלות