חוסן נפשי ותעסוקה

שגרות יום וחיים מאוזנים ומלאי משמעות, הוכחו כמגבירים את החוסן הנפשי של נשים בכל שלבי החיים

מאת: אתי אילן, יועצת ארגונית ומאמנת עסקית בכירה במרכז Womena

 

לחץ (stress) מבטא תחושה של מתח רגשי או פיזי.

ההתמודדות עם לחץ באה לידי ביטוי במאמצים להשיב שליטה.

האדם נמצא בתהליך הערכה של דרישות הסביבה תוך שהוא משווה אותן לצרכיו ומשאביו – כאשר יש חוסר הלימה בין הדרישות לבין המשאבים, הוא יחווה לחץ. 

אז במידה ואת חווה תחושה של "פתיל קצר" המתפרץ במצבי תסכול או מצבי רוח, תחושת הצפה, קושי להירגע ולחזור לויסות רגשי ברמה נורמטיבית, הערכה עצמית נמוכה, בדידות ורצון להמנעות מחברת האחרים, מדובר בלחץ אשר מביא את המערכת ליציאה מאיזון. 

בדרך כלל ניתן לפגוש תחושה זו יחד עם סימפטומים גופניים כגון – אנרגיה נמוכה, כאבי ראש, בחילות, הזעה, כאבים בחזה, ועוד.

חוסן נפשי הוא היכולת של האדם להתמודד עם קשיים, לחץ ומתח בחייו, ולתפקד במהלכם כרגיל, וכן לצאת מהמצב מחוזק ועם תובנות כלפי עצמו, סביבתו והחיים עצמם. 

נשים עוברות שינויים רבים בצמתים שונים, סביב הריון ולידה וריבוי תפקידים ומשימות. ולכן, הן נתונות, לא פעם, למצבים בהם החוסן הנפשי שלהן נדרש לפעולה. 

מחקרים מראים שנשים אשר להן מערכות יחסים תומכות – כולל עולם תעסוקתי בעל משמעות, הכולל בדרך כלל אפשרות ליוזמה, יצירתיות, עצמאות, ומעגלי השפעה נרחבים, מצליחות לעבור את הצמתים ואף להתפתח. 

בתהליכי הליווי שלי לנשים בצמתים בחיים, כאשר הן נדרשות "לחשב מסלול מחדש", אני פוגשת את רמת החוסן הנפשי שלהן או עד כמה "עמוד השדרה" הפנימי שלהן גמיש ומאפשר להן לבחון אפשרויות – ויציאה לדרך חדשה. 

מעברים מעבודה שכירה רבת שנים, חזרה לעולם התעסוקה אחרי שנים של התנתקות, עקב לידות או חלילה מחלות, מאוד אופיינית . לשם כך אנו זקוקות ראשית לקרקוע – לתת לעץ להצמיח שורשים מחדש – החוסן הנפשי כאן הינו בעל משמעות גדולה. 

בתהליך אישי, אנחנו מגדירות מחדש מה היא כיום 'הצלחה' עבורה, בוחנות מחדש את עולם הערכים שלנו ואת כל מעגלי החיים (משפחה – חברים – בריאות – מקום פיזי, כסף, התפתחות), וכן את הפער בין המקום בו היא נמצאת כעת למקום אליו היא רוצה להגיע, ולבסוף בונות יחד תהליך עבודה. כאן נדרשים כל כוחות הנפש והחוסן כדי לצאת לדרך. יחד אנו בונות מחדש את "הפאזל החדש של החיים".

חוסן-נפשי-ותעסוקה
לקבלת עדכונים וקישורי חינם להרצאות הצטרפי לקבוצות הוואטצאפ השקטות שלנו

אהבת? שתפי:

תפריט נגישות

השאירי פרטים ונחזור אלייך

Thank you

סובלת מחרדות ? ייעוץ נפשי ללא עלות