המערכת החיסונית בראי הרפואה הסינית

עומדות על המשמר - מערכת החיסון הסינית

החורף הוא זמן מצויין לחיזוק מערכת החיסון והנה כמה רעיונות לעשות זאת דרך הגישה של הרפואה הסינית

ומה הרפואה הסינית אומרת?🎎
מאת: נטע בן צור, מטפלת מוסמכת ברפואה סינית עם התמחות בנשים במרכז Womena

ברפואה הסינית, מערכת החיסון שלנו נקראת wei qi בתרגום לעברית, הצ'י המגן. זהו קו ההגנה הראשון שלנו, הזורם בשכבות החיצוניות שעל פני העור ונפגש עם כל פתוגן (מחולל מחלה) שמגיע. מדובר באספקט יותר יאנגי של הגוף (יאנג = האנרגיה המקושרת יותר לחום, תנועה, ועוד) והוא נשלט על ידי הריאות, האחראיות על הויסות וההפצה שלו בגוף. אם שרדתם עד פה, כבר מגיעה לכם מדליה או לפחות תעודת הערכה לשלב ראשון בלימודי רפואה סינית😄😉. ממשיכים…

הצ'י המגן שלנו (מערכת החיסון הסינית) עובד כל הזמן ולאורך כל היום והלילה. בחודשי החורף הוא עובד מעט קשה יותר מכיוון שהוא אספקט יאנגי ובחוץ, בעולם, היין שולט (יין = האנרגיה היותר קרה ומזינה, ומקושרת לתקופת החורף). לכן, בתקופה הזו של השנה יהיה מאוד חשוב לשמר את אנרגיית החום של הגוף ולעזור למערכת החיסון לנוע ולעשות עבודה טובה. 

ואיזה כיף שהטבע שלנו יודע את זה וסידר לנו כמה צמחים מעולים, שנמצאים בהישג יד, ועושים בדיוק את העבודה הזו!

🌱 אסטרגלוס/Huang Qi – מחקרים מערביים מעידים על צמח זה כממריץ ומחזק מערכת חיסון עם השפעות אנטי-ויראליות. הסינים יודעים זאת כבר אלפי שנים והוא נחשב לאחד הצמחים המרכזיים לחיזוק צ'י המגן והריאות.

🌱 קינמון/Rou Gui – ברפואה הסינית מאד אוהבים את הקינמון ומשתמשים בחלקים שונים בו. במטבח לרוב נראה את "בשר הקינמון", שעובד יותר על חיזוק יאנג. הוא מחמם, ממריץ, טוב לעיכול ובשימוש רחב בהצטננויות.

🌱 ג'ינג'ר/Sheng Jiang -שורש טרי, צמח חם מאוד. הוא מייזע, מחמם, ממריץ, ניתן בטיפול להצטננויות והתקררויות. מבחינה סינית הוא מווסת את צ'י המגן ויהיה טוב גם לריאות וגם לעיכול.

ג'ינג'ר

 

יאיי! ומה עושים איתם?

שותים תה.

אבל לא רק תה, אפשר להכניס אותם לכל דבר שאתם מבשלים. בין אם זה הדייסה בבוקר או התבשיל של הצהריים, הם ישמחו להתבשל ולתת מהמתנות שלהם לכל שאר המרכיבים. אפשר לשלב ביניהם, אפשר לקחת כל אחד בנפרד. פשוט להכניס אותם לשגרת החורף.

⬅️כמה מילים על אסטרגלוס, הפחות מוכר. ניתן לקנות אותו בבתי טבע. הוא נראה כמו ענפיפים דקים וחתוכים, אין לו טעם  דומיננטי במיוחד, ואם רוצים אותו בתה אז עדיף לבשל אותו מעט עם המים החמים.

🎎עוד מידע סיני ששווה לזכור – הצ'י המגן שלנו הוא חלק מאנרגיה מאד בסיסית של הגוף, הלוא היא אוכל. אם באמת רוצים להיות בהתכווננות לחיזוק מערכת החיסון, הכל מתחיל בתזונה טובה, ותומכת. כי משם הוא נוצר ואם המזון לא איכותי אז התוצרים של הגוף נראים בהתאם.

🌀כמה מחשבות לסיום, דיברנו הרבה על המערכת החיסונית, וקו ההגנה הראשון שלנו מול גורם מחלה. לעיתים קרובות גורם מחלה הוא וירוס או חיידק, אך הרבה פעמים הגורם יכול להיות סטרס, רגשות מסויימים, מציאות לא פשוטה או כל שינוי שהגוף צריך להתמודד איתו. חיזוק צ'י המגן חשוב לא רק ברמה הפיזית, אלא גם ברמה הרגשית. הסינים ראו את הכל כאחד ושלם. החשיבות בשמירה על קו ההגנה שלנו מתבטאת גם בשמירה עלינו מהמפגש עם עולם החיצון. לא סתם בתקופות יותר מאתגרות בחיים נוכל למצוא את עצמנו חולים פעם אחר פעם. מערכת החיסון ומערכת העצבים שלנו שלובות זו בזו ומשפיעות אחת על השנייה.

לכן תמיד חשוב לזכור שבריאות של הגוף תעזור לנפש ולהיפך.

מקווה שכבר התחלתם להכין לעצמכם תה או לפחות נכנסתם לאוטו כדי לנסוע לבית טבע הקרוב לביתכם.

שיהיה לנו חורף חמים, נעים ומוגן⛈️

מוזמנות להתייעץ ולדבר תמיד📝☎️

נטע בן צור, מטפלת ברפואה סינית

חברת צוות Womena

לקבלת עדכונים וקישורי חינם להרצאות הצטרפי לקבוצות הוואטצאפ השקטות שלנו

אהבת? שתפי:

תפריט נגישות

השאירי פרטים ונחזור אלייך

Thank you

סובלת מחרדות ? ייעוץ נפשי ללא עלות